+ مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن است. این تمرکز میتواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس، فرائض دینی و… صورت گیرد. هدف از این کار آگاهی از لحظه حال، رسیدن به آرامش، و کاهش استرس است. مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود.
● هدف:
مدیتیشن می تواند به آرامش افراد در استرس، به حفظ سلامتی و به بهبودی بیماران کمک کند .کسانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می دهند، هم کمتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند و هم شادمانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند.
مدیتیشن آرامش عمیقی ایجاد می کند که در آن احساس توازن و تعادل فکری خواهید کرد. دستاورد این تعادل فکری افزایش بصیرت، ارتقای افکار، و خونسردی در برخورد با مشکلات است. آرامش و خود شناسی بیشتر و پذیرش بهتر دیگران روابط اجتماعی را نیز دگرگون می کند. مدیتیشن با ایجاد شرایط رهایی از استرس می تواند به کاهش علائم بسیاری از بیماریها کمک کند.
● فواید:

● احتیاطها:
مدیتیشن برای بیشتر افراد بی خطر است. اما به نظر می رسد دوره های عزلت نشینی طولانی در برخی از انواع مدیتیشن برای افراد مبتلا به اختلالات روانی، اختلال افسردگی اساسی، و اختلالات شدید شخصیتی، نامناسب است. برخی تحقیقات بیان می کنند که حالت آرامش و خلسه مانند مدیتیشن مشابه هیپنوتیزم است.
● نتایج:
مطالعات علمی که از سال۱۹۶۰ تا به حال صورت گرفته اند، نشان می دهند که مدیتیشن متابولیسم و سوخت و ساز بدن، سیستم غدد درون ریز، سیستم عصبی مرکزی، و سیستم اعصاب خودکار را تحت تاثیر قرار می دهد. تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و امواج مغزی آلفا افزایش می یابد. اینها موجب کاهش اضطراب و درد می شوند. نیاز به مصرف مسکنها نیز کم می شود.
● تاریخچه:
مدیتیشن سالهای سال است که انجام می شود. مذاهب مختلف در سر تا سر جهان روشهای متنوعی از تمرینات مدیتیشن را ارائه داده اند. از جمله مراسم مذهبی مسیحی، تمرینات نشسته بودایی، حرکات چرخشی صوفیان، و….
گذشته از مراسمهای مذهبی متداول و زمینه های فرهنگی، مدیتیشن را می توان به صورت فردی برای غلبه بر استرس و درد به کار برد.
● انواع:
به طور کلی دو نوع مدیتیشن وجود دارد.

در مدیتیشن از طریق تمرکز فرد توجه خود را بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، یک صدا، کلمه یا عبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا ، چی کونگ متمرکز می کند. به دنبال تمرکز، نگرانی و اضطراب محو شده احساس آرامش جای آن را می گیرد. این آرامش اثرات فیزیولوژیک مفیدی بر بدن دارد.
١) بر اساس یافته های بالینی مدیتیشن منظم می تواند در درمان حمله اضطراب، اختلال اضطرابی فراگیر، زخمهای گوارشی، التهاب روده بزرگ، پسوریازیس، وبرخی اختلالات افسردگی مانند دیس تایمی موثر باشد. ٢) مدیتیشن می تواند به عنوان مکمل درمان در فشار خون بالا، پیشگیری از سکته قلبی،سخت شدن دیواره عروق، التهاب مفاصل، دردهای عضلانی، سرطان، بی خوابی، میگرن، و سکته مغزی به کار رود. ٣) مدیتیشن می تواند درمان مکملی برای آلرژیهای خفیف تا متوسط وآسم باشد، چون کاهش استرس در این بیماریها نقش پیشگیری کننده دارد. ١) مدیتیشن از طریق تمرکز ٢) مدیتیشن از طریق تفکر
۴) مدیتیشن موجب کاهش علائم و بهبود عملکرد در بیماریهای عصبی مانند پارکینسون، ام اس، و صرع می شود.

طور معمول ، افراد به چهار دلیل زیر از انجام مدیتیشن تمرکزی و ممارست بر آن امتناع می کنند  :

1-" مدیتیشن تمرکزی با عقاید مذهبی ما مغایرت دارد " . باید بدانید که انجام این روش هیچ تداخلی با عقاید و اصول مذهبی ندارد. در حقیقت ، شما برای  رسیدن به هدایت و دانش الهی ، باید بتوانید به ندای تمام افکار زنجیر وار خود که ذهن شما را درگیر  می کند ، پایان دهید و با خاموشی آنها ، با بصیرتی عمیق به درک الهی برسید. بنابراین ما می توانیم تمرینات این نوع مدیتیشن را بدون مغایرت با اصول دینی انجام دهیم .

2- " من اینقدر خسته و مشغول هستم که حوصله ی انجام این تمرین ها را ندارم" تنها با انجام تمرینات ، دو بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه ، با کاهش خواب آلودگی و پریشانی خود ، می توانید فردی مفیدتر و پربار تر شوید . در حین انجام این تمرینات ، با تمرین اول ، شما افکار و احساسات خراب ، ناامیدی ها و آشفتگی خود را می بینید و به جای قضاوت در مورد خود ، آنها را کنار می زنید . واضح است که به یکباره نمی توانید از این افکار خلاص شوید ولی با ادامه تمرین ها به تدریج ، متوجه کاهش درجه آنها می شوید . هر چه قدر ، قدرت تمرکز شما در مدیتیشن بالا رود ، نتیجه حاصله بهتر خواهد بود و درمی یابید که چقدر آرام شده اید و از این حالات لذت فراوانی را تجربه خواهید کرد.

3-" با انجام این تمرین ، قدرت خلاقیت و نیل به آرزوهایم کاسته می شود "  در واقع باید بدانید که این تمرین به اصلاح بی قراری در افراد می پردازد ، به این صورت که از طریق تمرکز و افزایش آن ،انرژی منفی آنها را به انرژی مثبت تبدیل و در مسیری سود مند سوق می دهد. اگر نگرانید که در این بین افکار مثبت و باارزش خود را از دست بدهید ، باید بدانید که در مسیر هدف این تمرین ها ، در واقع شما بر احساسات مثبت و گرایشهای فطری خود تسلط و نظم می دهید .

4-" اگر  این تمرین را انجام دهم ، احساس آشفتگی و ترس به من دست می دهد " ما نمی توانیم این امر را نادیده بگیریم که ترس ریشه در ضمیر ناخودآگاه ما دارد .ولی احتمال ایجاد حالات ناراحتی در این تمرینات بسیار کم است. انباشته شدن احساساتی که هیچ گاه برانگیخته نشده اند ، مثل یک سم مضر در اعماق وجود ما مدفون هستند و موجب اختلال در عملکرد جسم و روح انسان می شوند.

اگر به مدت طولانی ، افکار و احساسات منفی و درد آور خود را در درونتان حبس کرده باشید ، برای دفعات اول ، بیشتر از 5 دقیقه نمی توانید بطور صحیح ،تمرین های مدیتیشن تمرکزی را انجام دهید و بهتر است در مسیر برطرف کردن این دردهای روحی  ، از یک روان شناس یا مربی مدیتیشن کمک بخواهید . وی با توجه به مهارتهای خود می تواند تأثیر بسرایی در کنترل این احساسات داشته باشد.

شما با ممارست و ادامه روی مدیتشن تمرکزی ، می توانید حتی پیام های نا محسوس ضمیر ناخود آگاه خود را بشنوید . بهبود وضعیت روحی شما در این روش ، آهسته ولی مفید پیش می رود. شما با درآغوش گرفتن حوادثی که موجب ایجادتنش و ناراحتی در شما شده اند ، بر آنها چیره می شوید و همزمان با مسیری هدفمند ، ارزشها و آرزوهای خود را به سمت پیروزی سوق می دهید .

درمدیتیشن از طریق تفکر، فرد از تمامی توجه خود برای آگاهی استفاده می کند. تفکر درحالت آرامش و به منظور شناخت خویشتن صورت می گیرد و آگاهی از افکار ، احساسات طبیعی، قوه ادراک و احساس به دست می آید. از این طریق سکون و آرامش ذهن ، تسلط بر خویشتن و خونسردی حاصل می شود.


نویسنده : شیدا کلانتری ; ۱۳۸٩/٩/۱٦
تگ ها: روانشناسی
comment نظرات () لینک


Dolls Graphic #3